søndag 13. juli 2014

Ferien 2014, og dens forskjellige "temaer". Tema: Tanking

Motivasjonen for å lage et nytt billedbrev, har greid å trenge seg på. Denne gang fra en 21 dagers ferietur som ble på 5695 km, og som omfatter både stopp både på Langeland, Paris og Dokka. Interessante steder, - alle som én. 

Tenkte å gjøre en litt ny vri på presentasjonen, ved å dele opp denne turen i forskjellige tema. Det fordi da blir ikke dette billedbrevet så langtekkelig og dermed trøttende. Derfor var det fristende å begynne med det mest kjedelige, - alt etter som man ser det. Og så spe på med bilder etter hvert. Kunne det passe med en oversikt over noe så "kjedelig" som en tanking på de forskjellige plassene på turen? 
Hvis ikke får jeg bare henvise til neste billedbrev som snart kommer.
Men nå, 
TANKING!

37653          start
38124 11.06 Flisa             52,14 (14,09) 734,65   NK               471
38719 13.06 Högnäs         34,95 (14,17) 495,24   SK               595
38931 13.06 Tuelsö          56,06 (10,56) 591,99   DK               212
39262 13.06 Aabenraa      35,96 (10,74) 436,21   DK               331
39847 17.06 Holten          63,57 (1,419) 92,75    €                  585
40128 18.06 Kalken          30,04 (1,441) 43,29    €                  281
40727 23.06 Resson Sur M 69,52 (1,424) 99,00    € (649,40 FR) 599
41195 23.06 Holten          51,75 (1,519) 88,60    € 
41726 25.06 Aabenraa      63,55 (10,29) 653,93   DK                531
42296 25.06 Kungbacka    70,01 (14,72) 1030,55 SK                 570
42880 28.06 Dokka          61,08 (14,25) 870,39   NK                 584
43348          stopp

Slike lister kan i utgangspunktet være trøttende, men når man ser etter, kan man fort finne ut hvor hard sjåføren har vært på høyrefoten. (den lengt til høyre ;-) )
Man ser også prisforskjellen på en og samme bensinstasjon noen dager i mellom. Jeg er som mange andre, et vanedyr. Derfor liker jeg det behagelige, slik som å slippe å lete opp en bensinstasjon, når jeg så inderlig vell vet hvor den nærmeste ligger. Slik som i Holten og Aabenraa. Og når man kjører tilnermet samme rute sør som nord, sier det seg selv.
Men også fordi vi synes danskene har ordnet til en kjekk overnattingsplass for også oss bobilfarende. Til en akseptabel pris. 
Likedan kan man se at franskmennene gjerne vil vise prisen også i franske franc, til tross for at de har brukt € i mange år. 
Kollone nr. 1 er km-stand
Kollone nr. 2 er dato for fylling
Kollone nr. 3 er bensinstasjonens hjemby
Kollone nr. 4 er fylte liter
Kollone nr. 5 er liters-prisen
Kollone nr. 6 er summen for fylte liter, i hjemlandets valuta
Kollone nr. 7 er valuta enheten
Kollone nr. 8 er kjørte km mellom hver fylling.

Slik liste som dette, hadde vært umulig om man ikke hadde tatt vare på hver enkelt kvittering, og notert km-stand med det samme. Slike små, men for mange, - ubetydelige detaljer jeg synes har blitt trivelig å ha med seg, - samt nødvendig for min hukommelse. Og for å kunne gi et mest sannferdig billedbrev.
Lange dagsetapper vil kanskje noen si. Men når vi hadde stopp mellom hver "hovedattraksjon", så var vi i ro en stund. Lengste i så måte var i Paris, - på fem døgn. 

Har jeg på noen måte snublet i kalkulatoren, - gi meg et tips.
Flemming

Mere interessante tema følger om litt.