fredag 3. juni 2016

Harstad-tur 2016

Harstadtur 2016

Bobilturen vår i år ble også nordover. En av flere grunner. Besøke slekt, kollega og venn, - "blomstertreff" og besøk noen gartneri og planteskoler.
Ikke alt ble oppfylt da noen ikke hadde tid til å ta imot besøk, andre ble syke og måtte til behandling. Mens andre igjen syntes det var kjekt at vi stakk innom.

Her starter vi som vanlig fra heimen vår i Vestnes. Mange av bildene er kun for å stadfeste tidspunkt og klokkeslett, men det er ikke sagt at de er med i dette billedbrevet.

Ankomst Molde fergekai.


Ny bru på Sunndalsøra,...

... hvor to gamle bruer måtte gi tapt for alderdommen.

Kan ikke helt forklare hvorfor, ;-) men disse rasoverbyggene oppe i Sunndalen fascinerer en smule. Spesielt "det indre", - og særlig med større kjøretøy. Kan kanskje ha noe med treffsikkerhet å gjøre. 

Opp "gode gamle" Gråura, og inn i et nytt fylke. For snart heter det vel kun Trønderlag, har jeg hørt.

Et gammelt handelssted på Vognill, like før  Oppdal. Eller kjøpesenter som det heter i dag.

Oppdal har blitt en naturlig stopp for oss, når vi velger DEN veien inn mot E6 nordover.Det er nok kafeteriaen og dens betjening som har en "dragende effekt".

Kommer du? Kan ikke sitte hele dagen å drikke kaffe. Må handle litt også skal vi komme oss til Harstad.

Da må vi videre. Ford'n venter.

Oppdal har fått en "ansiktsløftning" i sitt trafikkbilde. Diskusjonene er vel mange om det er til det bedre,- eller ikke.

Her på Brua-E6 like før Ulsberg har det vært drevet motell før i tiden. Nå er det bruktutsalg.

Brua over Orkla var vel i sin ungdoms tid bygd over et av Nord-Europas dypeste juv.

Står et kjøretøy lenge nok på samme plass, blir det mest sannsynlig herpet sønder og sammen. Slik som denne.

Berkåk sentrum passeres. Veien nedover Orkdalen (Rv.700) til Meldal, Løkken, Svorkmo, Fannrem, Orkanger og videre nordover og inn mot E6, - tar av like etter Esso-stasjonen.

Noe vemodig for de av oss som har brukt Ole's Autorast på E6 Ler. Den er nå en saga blott.

Denne stigningen fra Klett og opp mot Sandmoen før Heimdal, har endelig blitt prioritert med utvidelse. Har i alt for mange år vært kun to felt opp til jernbaneundergangen. Nå kan det bli krabbefelt helt fra bunnen av bakken.

Vi måtte jo, - som de store gutta ;-), -  inn for å veie oss. Og tru det eller ei, på grammet 3500 kg totalt. Ja ja, gram og gram Fru Blom.

Vektstasjonen til Statens Vegvesen på Sandmoen. Til glede for noen, - ikke så mye glede for andre.

Og for oss bobilfolket, - tømmestasjon for toalettet. Like hitenfor den røde bussen. Noen syntes disse bøylene sto for kjelkete til for tømming for de med tank. Den skjønte jeg ikke helt, men så har nå ikke vi tank heller da.

City Syd på høyre side, Fokus Bank på venstre. (var i alle fall)

På folkemunne Omkjøringsveien i Trondheim. På Lade for andre.

Skovgårdkrysset er ikke hva det engang var. Og i dag med to separate tunneler mot Ranheim og en bomstasjon som er flyttet litt lengre nord, - hel-automatisert.

Også nye E6 mellom Trondheim og Stjørdal har side vektstasjoner. 

Stav Hotell heter det i dag. Men det het vel i opprinnelsen Stav Gjestegård (?)

Værnes lufthavn med sine nærmeste omgivelser har også hatt sin vekstperiode. Nå med flere rullebaner, tunneler og rundkjøringer.

Steinvikholmen ligger uti sjøen til venstre like over bakkekammen der framme.

Gråmyra, -mellom Skogn og Levanger.

Røra (og da mener jeg ikke heimstedet vårt i Romsdalen), - med avkjørsel til venstre til Hylla kalkverk.

Måtte innom Beathe og John på Steinkjer en tur. Er man på blomster, planter, busker og trær-tur, - så er man på blomster, planter, busker og trær-tur. Vi gutta kommer litt sånn tuslende bak vi.

Parkering for natten ble det også.

Innover mot Steinkjer sentrum har det blitt riktig så flott vei.

Etter at Statoil har funnet på så mye krøll, gikk jeg like så godt over til "fienden". Og får man fylle diesel til og med på Dampsaga, må det vel bli bra.




Da er Snåsavatnet nådd, og der ligger Snåsakroa. Et "beryktet" sted for sin mat og porsjoner. Bare spør trailerfolket.

Og inne i bunnen av vatnet der framme, ligger Snåsa.

I bunnen av "Snåsa-bakkajn" er sjarmerende campingplass. Skjermet for en kald nordavind.

Vet ikke om det heter Tranemyra, eller Tranevatnet. Men på en av mine mange turer med trailer la jeg meg for kvelden på denne parkplassen. Trudde jeg ikke skulle få sove om natta når tranene "sang" på sitt høyeste.

Avkjøring til Lierne, hvor de lager Li-klenning (lefse med og uten kanel) og hvor det svenske språket har hatt sin påvirkning på dialekten. Jeg lasta skiferstein 07.05.08 like ved. 

Grong, med de blå bruene. Her passeres Namsen, en av de fremste lakse-elvene i landet. Her skulle vi overnatte på heimtur.

Ei lett synlig jernbanebru, - over Namsen,- og en campingplass.

Gartland, avk. på Rv. 775 mot revyriket Høylandet, - eller videre til Brønnøysund.

Se på denne grå delikatessen som står og venter på grønt lys like sør om Fiskumfossen.

 Nord for Harran har også ei eldre bru måtte vike plassen for en nyere. Det var virkelig nødvendig. Dette er Nesbrua.

Det ble veldig mange slike vei/naturbilder på turen. Kan bare ikke ta med alle. Her har to som tydeligvis kjører sammen, tatt seg en pause.

Trones med sin dyrepark passeres. Her er både veikro og butikk side om side. Vi fikk god mat dengang vi stoppet på sørover-tur.

 Nok ei veikro, - her ved Brekkvasselv.

Og enda en avkjørsel til Sverige.

Lysregulert jernbaneundergang.

Her blir det problem å møtes samtidig. Til og med for to personbiler. 

Da forlater vi Sør-Norge, og begynner på Nord-Norge.

Også forbi Majavatn er det blitt ny vei. Her et forsøk på knipse en av de gamle jernbane-undergangene.

Her måtte vi  bare ha en matpause.

Ved Kjerringvatn ligger en, -  for meg, idyllisk parkeringsplass ved en liten foss.

Avk. til Brønnøysund. På den veien hadde det hvist gått ras da vi passerte. Stengt.

Trofors. Her måtte vi fylle drivstoff.

Mosjøen neste. 

Her i Mosjøen tok vi av ut langs Vefsenfjorden på Rv. 78. Ny vei og tunnel erstatter rasfarlig vei.

Men også her får vi pent betale med et smil.

Ferga Tjøtta, Torghatten Syd som trafikkerer Levang-Nesna.

Levang fergeleie. Ferga oppover til Nesna. Tar ikke Fjord1-kort.

Eieren av dette fremkomstmiddelet skal vi få stifte bekjentskap med litt senere.

Avg. Levang.

Ank. Nesna.

Her blir det "fergekø" i en annen forstand. Ferga ut til øyene må vente til den vi kom med har lastet  ferdig.

Da skal vi opp Sjonfjellet som ligger like nord om Nesna.

Vår første fricamping på turen.

Ikke det helt store sommerværet, men sommerdyna hold oss varme.

Kan dette betraktes som en friCampist?

Dagen etter måtte vi selvfølgelig innom en planteskole i området. Sjoneidet heter stedet.

Reklamerer gjerne litt for trivelige folk.



Nå kan man lure på om vi kjører noe fortere enn 20-30 km/t, for her når vi atter igjen "vårt reisefølge" fra dagen før.

Og på grunn av tunnelarbeid (asfaltering), ville samme mann nå oss igjen, - nok en gang.

Dette er tunnelen.

Og her jobbes det.

Følgebilen kommer med motgående trafikk,..

...og får et lite problem.

Vil helst ikke slippe sykelisten gjennom den 2780 m lange tunnelen hvor der er støy , røyk og durende maskineri. Vi laster alt inn i bilen vår, sier noen løsningsorienterte ungdommer.


Han (sykelisten) tar vi med oss i vår bil, foreslo vi til gutta. Kjekt, da blir alt med. En tysker i godt satt alder som skulle på sykkeltur til Nordkapp, og som skulle trø hele Sverige ned igjen. Pågangsmot? Som bildet viser, - dette er inne i tunnelen.

Litt rein i kjørebanen må påregnes i disse trakter.

Et nytt fergeleie i Stokkvågen,... 

...hvor ferga går utover til bl. andre øyene Onøya, Sør-Solvær,Lovunden, Skarvøya, Sanna og Træna.

Men vi skal til Kilboghamn, -  som det er 24 km til.

Ikke langt igjen nå. For de som undrer, - dette er ingen motorvei.

Da er vi i Rødøy kommune, og Rv. 17 går til høyre.

Nede på fergeleie, og ferga går ikke før om vel en time.

Så slipper vi ombord på reserveferga. Den faste ferga er til vedlikehold / reparasjon.Litt flaks hadde vi som ble med på denne turen.

En tur innom Sørfjorden, før vi går videre nordover.

Slik ser Polarsirkelmerket ut fra ferga.

Og slik ut gjennom ei zoomlinse.



Ankomst Jektvik.






Fremdeles på Kystriksveien, Rv. 17 Mot Ågskardet og siste ferga i dag.




Noe av de samme bilene som på forrige ferge.

Da kjører vi av ferga på Forøy, og skal innom Spar på Halsa for å handle, før ferden fortsetter innover Nordfjorden og mot Glomfjord.

Innover denne fjorden har det foregått kraftutbygging i stor til. En del av Svartisen, Engabreen, krymper år for år.

Ved Holandsfjord og Holand Turistkontor, - midt i Norfjorden, er det bl.a. et greit tømmested for toalett.

Om det er for tanker eller for kassetter.

Svartiskroa passeres. Så ut for enten å ha avsluttet driften, eller ikke åpnet for  sesongen.

Her inne i Kilvik står bl.a. en trafostasjon, og en bauta med ei borre-krone fastmontert.

Og her begynner også datidens lengste tunnel, Svartis-tunnelen på 7,5 km 


Da er vi i ferd med å passere Glomfjord.

 Ble ikke anledning å besøke Natalia og Svein Ove denne gangen.

Ørnes har også fått sine rundkjøringer.

Minnesmerke over ubåten Uræd og dens mannskap.

Kjellingstraumen bru, kun få km vei som mangler for å komme inn til Beiarn. Som vi skal besøke senere på turen.

Brua over Saltstraumen.

Samme brua litt nærmere. ;-)

Det ble overnatting på Saltstraumen Camping. Gjennomtenkt sanitæranlegg.

Oppover mot Fauske neste dag. Et par elger hadde ikke lært å utvise aktsomhet i trafikken.

Denne putrer og går fremdeles.

Også i Fauske måtte det handles litt. Ungdommen holder litt "leven" på kaikanten.

Nord for Fauske, - her ved Trengset bru, - er det virkelig behov for utbedringer av E6. Planene er der, men hvor mange år har de planlagt? 

Har i fra og flere mil nordover er veien på enkelte plasser til skam for oljenasjonen Norge.

Faktisk helt opp til fergeleie Bognes er det så mye tunge bakker og tunneler, så det halve hadde vært mer enn nok. 

Her passeres Kobbelv vertshus.

Et kjekt sted sist vi var innom.



Vi skal bare ta en avstikker for å besøke Anny og Martin.

De har fått seg et koselig sted på Nordlandskysten.

Kanskje verdens minste bibliotek? Ei, - toppen to bøker?

Dagen etter, på tur inn fjorden igjen. 

Neida, ingen har påstått at dette er motorvei, men kan hende mange i område vil få nytte av en ny vei.

Utover til Steigen må vi ta en tur neste gang vi er nordover. Et øyrike av en annen verden venter.

Innhavet hadde is å by på. Godt med en pause med vond skulder.

Her ved Sommerset i Tysfjord kommune, tar en sidevei av til kanskje et mindre kjent fergeleie for mange. Rv. 827 er en parallellvei til E6 som går via fergesambandet Drag - Kjøpsvik. Mange trailere liker heller dette sambandet, da det lengre nord har på vinters tid noen krevende bakker.

Ulvsvåg passeres i stillhet. Hamsunssenteret står det på det nederste skiltet.

Bognes fergeleie er nådd. Herfra går det to fergerEn som binder E6 sammen over til Skarberget, og den vi skal ta som går over til Lødingen. For de av dere som har Fjord1-kort som går på alle fergene nedover Vestlandet, så tar også disse to fergene det samme kortet. Her trafikkerer Torghatten Nord. Lengre sør på Helgelandskysten er det værre. Der regjerer Boreal og Torghatten Syd. DE tar ikke samme kort.(???)

Vi var tidlig, - eller veldig sent ute, men det kom flere bak oss etter hvert.

Her er den andre ferga. Ei litt mindre i størrelse.

Endelig, - der kom ferga "vår".

Her kommer dama som ville bruke fergekortet vårt. Det sparte vi 283 kroner på. Ikke dårlig!

Her er det plass til mange. Også under denne lemmen foran oss.



Ikke helt happy å bli stående på "skråplanet", men satset på at motor og handbrems ville holde bilen i ro.

Farvel Bognes, vi kommer innom igjen "på sør".

Stor fin salong, med servering. Til og med kjøttkaker hadde de.

To ferger trafikkerer denne strekningen.

Lødingen i sikte.

Denne her skal sikkert utover til Lofoten, vi skal rett fram og opp til Harstad etter Rv. 83.

Da har vi allerede vært i Troms fylke, og der framme skimter vi Tjeldsund bru.

Etter som vi var et halvt døgn for tidlig ute til dette treffet, tenkte vi å kjøre ut på Grytøya, som også skal ha et gartneri. Men vi var litt slitne, så det ble med tanken, - og fergeleie. Og tiden mellom avgangene.

Vi kjørte heller tilbake til byen, - handlet underveis, og besøkte heller en eldre dame som vi kjente.

Noen bilder av et Harstad ikke helt lik seg selv.

Har selv vært i byen, - rett nok for 56 år siden. Men dog. Med kun en tur rett igjennom, ble de problem med å kjenne seg igjen. 

Og i Marinen var det mindre med sightseeing. Untatt da vi var å se på Adolf-kanonen på Trondenes.

Derfor svingte vi ned her hvor det sto et skilt med et spisstelt på.

Grei nok campingplass, med like "grei" pris pr. natt.

Med grei utsikt mot sjøen, - for den som la seg ned midt på dagen. Hadde det bare ikke vært for den fordervelige krykkjeflokken som skreik og jamret seg nesten hele natta.

Det var dagen derpå, og det var Hålogalandtreff 2016.

Og Reidunn gikk og storkosa seg. Sammen med mange andre.

Også nabo-pusen ville være med på treff.

Men også et treff har sin ende, så etter å blitt på-spandert middag, satte vi kursen igjen sørover. Dette var det nordligste stedet på denne turen. 

Her har vi igjen kommet ned til Tjeldsund bru.

Atter inn i Nordland, og forbi Evenes flyplass.

Bjerkvik passeres. Her møtes E10 som vi kom fra, og E6 som kommer begge veier fra.

Brua over Rombakbotn passeres, men på grunn av mye ras i området blir den nye brua lengre ut stående ferdig til neste år.

Her gjorde vi vår andre fricaming, - på veikanten. Evig vond skulder gjorde kjøringen litt slitsom.

Heldigvis en beskjeden trafikk da det var helg, men de trailerne som passerte, kjente vi godt.

Joda, det er dimensjoner også på dette byggverket.

Narvik fra nord.

Fikk noen assosiasjoner da jeg første gang fikk se det nye hotellet i Narvik. For ikke å fornærme noen, holder jeg disse assosiasjonene for meg selv. 

Over Beisfjorden,...

...og inn på Ankernes-siden.



Så over Sjomen.

Gjennom Ballangen sentrum,...



...og over enda en fjord, - Efjorden.


Her omkring er det noen merkelige fjellformasjoner.

Tar man første til venstre, kommer man inn på Rv. 827 som går via Kjøpsvik, - ferge til Drag, - og videre inn igjen på E6 ved Sommerset.

Men nå er vi i stedet kommet til fergeleie ved Skarberget. Og der kommer sannelig ferga også.

Lav fjære i dag.

Denne hadde med seg personbilen sin. Eller?

Da er vi tilbake til de siste tunnelene like før Fauske. Her burde snart vært gjort noe.

Grei rasteplass med bord. Like sør for Fauske.

Og enda litt lengre sør BLIR det gjort noe.

En avstikker til Beiarn ble det også tid til.

Dette er Reidunn's eldorado.

Tilbake på E6. Nå på tur over Saltfjellet.

Ved Polarsirkelen var det plass også til oss. Vi ble stående mellom to franskmenn.




Det ble en grei fricamping.


































































































































































Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar